Millennials stress en Coachende oplossingsgerichte gesprekstechnieken 

In mijn coaching praktijk kom ik regelmatig millennials tegen, die zichzelf kwijt zijn. Niet weten wat ze precies voelen of willen, geen idee voor welke waarden ze staan. Ze willen ergens vanaf en ze zijn nog zoekende in waarnaar toe ze willen gaan.  Ik ben blij dat ik deze mensen kan laten groeien en ze mij vinden via de diverse coachplatforms en google.

Graag deel ik mijn kennis ook met leidinggevenden om meer grip te krijgen en te leren en ook zelf  te groeien. Uiteindelijk draait het natuurlijk over hoe je wat kan toepassen in de praktijk.

Er zijn veel vooroordelen over millennials, maar dat er zoveel vooroordelen zijn ten aanzien van de huidige generatie millennials is uniek. Altijd online zijn, werken moet vooral leuk zijn, overwerken doen ze niet, flexibele werktijden, mindfulness en bewust bezig zijn met lichaam en geest etc’. Wel een groot verschil met andere jonge generaties is dat millennials veel meer stress ervaren dan andere generaties en daarmee ligt een burn-out op de loer.  Millennials hebben vaak torenhoge verwachtingen ten aanzien van zichzelf en hun werk. Deze verwachtingen zijn soms zo hoog, dat ze daar amper aan kunnen voldoen. Teleurstelling ligt op de loer. Omdat alles wat niet aan het allerbeste voldoet tegenvalt.  Dat is dan weer slecht voor de motivatie. Dit kan na een tijdje zorgen voor verlamming en uitval.

Het kan veel van jouw vragen als leidinggevende om ze aan je te binden en te laten floreren. Je kunt er niet vanuit gaan dat millennials op tijd hulp inschakelen als dat nodig is. Ze zullen zolang het nog enigszins kan. Doen alsof ‘alles goed gaat’, totdat het niet meer gaat.

Gelukkig zijn er steeds meer werkgevers die investeren in het aanbieden van coaching en training van hun medewerkers, zodat ze meer zelfkennis, inzichten en vaardigheden krijgen en daarmee weerbaarder en steviger worden als mens op de het werk.

Er zijn vele signalen waar je op kunt letten zoals als bergafwaarts aan het gaan is:

  • Vermindering motivatie en werkplezier
  • Toegenomen chaos
  • Tekenen van doorgeslagen werkdrift
  • Conflicten op het werk
  • Moeite met werk loslaten, perfectionisme.
  • Het gevoel overvraagd te worden
  • Emotionele uitbarstingen
  • Toegenomen ziekteverzuim om vage redenen.

Als coachend leidinggevende kun je samen met een millennial de verwachtingen identificeren en bekijken. Zorg dat die verwachtingen die je bespreekt SMART zijn. Dus specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijd gebonden. Dus niet: ‘Ik ga het vanaf nu rustig aan doen.’ Maar: ‘de komende maand zorg ik dat ik op de werkdagen niet later dan om 6 uur stop met werken en dat ik buiten werk mijn mail niet check.  Dit klinkt Misschien een beetje betuttelend, maar het maakt een enorm verschil In de haalbaarheid van een doel.

Als leidinggevende van millennials dien je de juiste taal te spreken, de gouden middenweg te vinden tussen een instructeur en een alles is goed houding, genoeg erkenning en support geven zonder soft te zijn, bemoeien waar het nodig is maar ook hem of haar, haar gang laten gaan. Is dat ingewikkeld JA best wel maar zeker niet onmogelijk als jij zorgt voor de juiste voedingsbodem, voor de juiste omstandigheden, voor erkenning en de juiste feedback. Wanneer gedragsverandering gewenst is, zorg je ervoor dat jonge mensen kunnen groeien.

Psycholoog Martin Seligman de grondlegger van positieve psychologie beschrijft 5 voorwaarden om te floreren op de werkvloer: (PERMA-model)

  • Positive emotions: werk dient een goed gevoel te geven, tot op zekere hoogte leuk te zijn en misschien zelfs elementen van spelen te bevatten
  • Engagement: Het gevoel betrokken te zijn bij je werk het gevoel te hebben dat er naar je geluisterd wordt.
  • Relationships zinvolle en stabiele relaties met je collega’s, een vertrouwensband met je manager of leider
  • Meaning: het gevoel dat je werk zin heeft en een bijdrage levert aan de wereld Accomplishment: het gevoel dat je iets bereikt met je werk dat je stappen zet en dat het werk uitdagend genoeg voor je is

Een aantal basisprincipes van werken met millennials:

  • Houdt een vinger aan de pols om te ervoor te zorgen dat problemen op tijd gesignaleerd worden.
  • Geef het goede voorbeeld.
  • Adresseer problemen op het juiste niveau
  • Gebruik coaching vaardigheden zodat je die ander in staat stelt zelf een probleem op te lossen
  • Bevorder stressbestendigheid zodat je burn outs voorkomt
  • Zet in op soft skills. Omdat dit vaardigheden zijn die ze wel hard nodig hebben maar niet noodzakelijk op hun opleiding hebben geleerd.
  • Stel voorbeelden voor gezond gedrag zodat je ze ook kunt helpen om gezond aan het werk te blijven
  • Geef inzicht in potentie en grenzen. Omdat ze moeten leren kiezen waar hun talenten het beste tot hun recht komen
  • Geef feedback omdat dit ontzettend belangrijk is om te kunnen groeien een
  • Biedt verantwoordelijkheid en veiligheid aan. Omdat het een niet zonder het zonder het ander kan bestaan.

Bron: Werken met millenials van Thijs Launspauch

Wil jij meer weten over oplossingsgerichte coaching gesprekstechnieken, dan help ik je graag verder met praktische tools die je daarvoor kunt inzetten. Mail of bel mij op: info@wendyriksen.nl | 06-21205977