Wat voeg ik toe als Trainingsacteur?
Voor wie is een trainingsacteur handig?
Voor iedereen die wil investeren in zijn gespreksvaardigheden.
Trainers, H&R adviseurs, Directies, Zzp-ers, Werknemers, Leidinggevenden,
Zakelijke en Persoonlijke gesprekken
Als jij het voeren van sommige gesprekken lastig vindt en inzicht en vaardigheden wilt krijgen je daarin te verbeteren. Voorbeelden:
- Vind je dominante mensen moeilijk om mee in gesprek te gaan en om daarin je gelijkwaardigheid te houden?
- Wil je iemand eens feedback geven op zijn gedrag of werk, zonder aanvallend te zijn?
- Wil je een hoger tarief met jee klant bespreken. Hoe onderhandel je?
- Vind je het lastig om met emotionele collega’s, patiënten, klanten om te gaan?
- Wil je een sollicitatie of functioneringsgesprek oefenen?
- Vind je het moeilijk om nee te zeggen en je grens te bewaken?
- Wil je assertiever communiceren?
- Hoe voer ik verzuimgesprekken?
- Wil je weten hoe LSD werkt?
- Hoe ga je om met weerstand?
- Hoe voer ik een slecht nieuws gesprek?
- Oefenen met Roos van Leary,
- Kolb, Situationeel leiderschap,
- 4 niveau’s van communicatie, Ijsberg theorie,
- Transactionele analyse, drama driehoek
- etc.
Waarom een trainingsacteur en niet met een collega of vriend oefenen?
Een trainingsacteur is als een scherpe detective, altijd alert op wat er gezegd wordt en wat er non-verbaal gebeurt bij de deelnemer. Met precisie brengt hij deze nuances in kaart en geeft daar direct concrete feedback op. Wat zei de deelnemer nou eigenlijk precies? En welke non-verbale signalen stuurde hij uit die de acteur in beweging brachten? Het is de kunst van de trainingsacteur om de deelnemer zich gezien en gehoord te laten voelen. Dit gebeurt op een constructieve en opbouwende manier, met praktische tips en tops die direct toepasbaar zijn. Geen oordeel, maar pure feedback, rechtstreeks uit het hier-en-nu. Bovendien weet een goede trainingsacteur hoe hij de theorie en het persoonlijke doel van de deelnemer kan verweven in zijn feedback, zodat het echt aansluit bij de behoeften van de deelnemer.
Maar een trainingsacteur kan meer dan alleen observeren en feedback geven. Hij kan gedrag als het ware op maat maken, net zoals een kleermaker dat doet met een maatpak. Een beetje meer van dit, een beetje minder van dat, misschien een terugspoelmomentje, of wellicht wat tranen? De trainingsacteur is er niet om het jou moeilijk te maken, maar juist om jou te laten groeien en leren. Hij beweegt mee met de deelnemer, zodat deze een succesvolle ervaring heeft en echt de tools, inzichten en zelfvertrouwen verkrijgt om het gesprek in de praktijk met succes te voeren.
Hoe pakken we de training aan?
De kwaliteit van de training hangt van verschillende dingen af. Variatie en plezier zijn heel belangrijk; ze dragen bij aan een goed resultaat. Daarom gebruik ik veel verschillende soorten oefeningen, spelvormen en methoden, naast de rollenspellen.
KWALITEITSUITGANGSPUNTEN
THEORIE MODELLEN
- Situationeel leiderschapsmodel
- Assertiviteitsschaal
- Transactionele analyse, Drama driehoek
- Roos van Leary
- Kolb
- Kernkwadranten
- Frustratie en instrumentele agressie
- Harvard onderhandelen
- STAR, LSD, SMART, OMA, OEN, BADSOC
- DISC
- IJsberg theorie
- Carrousel model
- Regiemodel,
- Energizers
- Veel theorie ondersteunende werkvormen.
Het is altijd fijn om met Wendy samen te werken! Wij doen dat als duo trainer/acteur voor verschillende klanten. Wendy voegt door haar acteerwerk, rake feedback en creatieve invalshoek veel toe aan een training. Haar humor en gelijkwaardige manier van communiceren zijn ontwapenend en maken dat iedereen durft te experimenteren met nieuw gedrag.
Deelnemers aan communicatietrainingen willen nog wel eens opzien tegen oefenen met een acteur of actrice. Wendy zorgt er voor dat deelnemers zich snel op hun gemak voelen. Ze is toegankelijk, to the point, maakt complexe onderwerpen helder en heeft altijd leuke, mooie, goede oefeningen zodat deelnemers echt leerstappen maken. Als trainer werk ik graag en met veel plezier met Wendy samen.
Ik heb veel met Wendy samengewerkt in het programma Harvard Onderhandelen in de Letselschadebranche. Wendy is een acteur die zich niet laat afschrikken door de hele specifieke casuïstiek in deze branche. Zij verdiept zich, vraagt door op relevante omstandigheden en zet dat om in geloofwaardig spel. Als acteur is Wendy waardevol in het spiegelen van gedrag of juist uitlokken van tegengedrag. Zij zorgt voor een laagdrempelige sfeer die uitnodigt tot oefenen. En tegelijkertijd is ze niet bang om situaties te laten ontstaan die schuren. Door haar doeltreffende feedback weet zij deelnemers keer-op-keer een stapje verder te laten gaan en te groeien. Ik hoop van harte dat deze samenwerking nog wel even voort duurt.
Wendy is een trainingsacteur die zich graag verdiept in de materie waardoor ze nog beter aansluit bij de deelnemers. Maar nog mooier vind ik haar oprechtheid en haar kwetsbaarheid. Door af en toe ‘iets’ persoonlijks te vertellen. Kijk je recht in haar hart en dat maakt haar een goede acteur. Zonder contact geen contract met de deelnemers. Ik werk heel graag met haar samen.
Ik vind je een topper (goed voorbereid, stevig en zacht, werkt fijn samen (neemt het niet over van de trainer), breed inzetbaar, pakt theorie snel op)!
Dank je Wendy! Je bent een fantastisch trainingsactrice met een bijzondere feeling voor het inleven in verschillende beroepsgroep. Ik werk altijd graag met jou en jij bent voor mij mijn vaste ‘ maatje’ ! Met jou als collega, kan ik lezen en schrijven.
Het is een zeer leerzame maar ook gezellige middag geworden.
Wendy vertolkte een verdrietige bezoeker zo geweldig, dat wij met tranen in de ogen zaten.
Ik vind het heel knap hoe je toch steeds precies dat raakt waar het om gaat en zo iedere keer weer een andere rol neerzet. Ik zag hier ontzettend tegen op, maar ben heel blij dat ik met jou heb mogen oefenen.