Een Trainingsacteur

voor iedereen die met zijn gespreksvaardigheden wilt oefenen in een rollenspel

Wat is een trainingsacteur?

Een trainingsacteur speelt een rol binnen leersituaties. Met een rollenspel simuleren we de werkelijkheid. Ik reageer op gedrag en geef feedback wat dat met mij doet en welk effect het heeft. Dat bespreken we dan in het kader van het doel van het gesprek dat de deelnemer wil oefenen. Ik geef tips over wat ik denk nodig te hebben om bijvoorbeeld in beweging te komen, me aan afspraken te houden, minder dominant te zijn, etc. Deelnemers nemen mee waar ze wat aan hebben voor hun eigen praktijk.

Voor wie is een trainingsacteur handig?

Voor iedereen die gesprekken wilt oefenen.

Trainers, H&R adviseurs, Directies, Ondernemers, Particulieren etc

Als jij graag je mensen wil laten ervaren, een spiegel wil voorhouden en hen direct toepasbare handvaten mee wil geven voor hun eigen praktijk.

Als jij het voeren van sommige gesprekken lastig vindt en inzicht en vaardigheden wilt krijgen je daarin te verbeteren.

Lees hieronder praktijkvoorbeelden.

Waarom is oefenen met een trainingsacteur belangrijk?

Een trainingsacteur is scherp en helder op wat er gezegd en non-verbaal gebeurt bij de deelnemer en geeft daar feedback op. Wat zei de deelnemer nou precies en wat deed hij non-verbaal dat maakt dat de acteur in beweging kwam of niet. Dat zij zich gezien en gehoord voelde. Dat doet een goede trainingsacteur op een constructieve opbouwende manier in de vorm van tips en tops. Een trainingsacteur kan de theorie en het persoonlijke doel verweven in de feedback. Een trainingsacteur kan gedrag op bestelling inzetten. Een trainingsacteur is er niet om jou uit de tent te lokken of het opzettelijk moeilijk te maken. Een goede trainingsacteur veert mee met de deelnemer, zodat deze een succes ervaring op doet en echt met tools, inzichten en vol vertrouwen het gesprek in de praktijk kan gaan voeren.

Ik ben van grote toegevoegde waarde bij een training doordat ik zelf ook 25 jaar werkervaring heb in het bedrijfsleven. Tijdens de training is mijn aanpak enthousiast en ontspannen waarmee ik eventueel voelbare spanning wegneem. Ik ben ervan overtuigd dat je pas kunt leren als de sfeer ontspannen  en veilig is.

Praktijkvoorbeelden

VAN TRAININGSACTEREN:

  • Vind je dominante mensen moeilijk om mee in gesprek te gaan en om daarin je gelijkwaardigheid te houden?
  • Wil je iemand eens zeggen wat je van zijn haar gedrag/werk vindt, maar ben je bang voor de consequenties?
  • Wil je een hoger tarief met de klant bespreken, maar die vindt je offerte te duur en vraagt of er nog iets af kan? Hoe onderhandel je?
  • Vind je het lastig om met emotionele collega’s, patiënten, klanten om te gaan? (agressief, verdrietig, gesloten)
  • Wil je een sollicitatie of functioneringsgesprek oefenen?
  • Vind je het moeilijk om nee te zeggen en je grens te bewaken als je leidinggevende je iets vraagt te doen?

Hoe pakken we de training aan?

De kwaliteit van de training hangt van verschillende dingen af. Variatie en plezier zijn heel belangrijk; ze dragen bij aan een goed resultaat. Daarom gebruik ik veel verschillende soorten oefeningen, spelvormen en methoden, naast de rollenspellen.

KWALITEITSUITGANGSPUNTEN

  • het rollenspel sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk van de deelnemer;
  • het rollenspel is weliswaar kunstmatig, maar de interactie tussen trainingsacteur en deelnemer is echt en voelt net zo echt aan als met de situatie in de praktijk;
  • ik vraag goed door zodat de probleemsituatie en de rol duidelijk zijn en we effectief kunnen werken;
  • als trainingsacteur heb ik kennis van de modellen die gebruikt worden in de training;

  • ik geef feedback zowel tijdens het spel als daarna. Daarbij geef ik tops en tips;
  • de doelstelling van de deelnemer is duidelijk zodat je écht aan je leerpunten kunt werken. De doelstelling van de training is ook helder en daarom overleg ik altijd met de trainer voorafgaand aan de training wat de theorie modellen zijn en de wensen;
  • humor en enthousiasme zijn de motor voor een geslaagde training;
  • in de training zorg ik voor een veilige situatie waarin ‘fout’ niet bestaat en ‘stralend falen’ het beginpunt is van leren.

GESPREKSVAARDIGHEDEN

• Omgaan met verbale agressie;

• Rouw, trauma, verlies en overige slecht nieuws gesprekken;

• Klantcontact, Sales en onderhandelingstechnieken, Acquisitie gesprekken;

• Functionerings-, Beoordeling-, Sollicitatiegesprekken;

• Ziekteverzuim gesprekken;

• Conflicthantering, Omgaan met weerstand, Assertiviteitsvaardigheden;

• Harvard onderhandelen;

• Simulatie patiënt voor medisch personeel.

THEORIE MODELLEN

Situationeel leiderschapsmodel,  Assertiviteitsschaal, Transactionele analyse, Drama driehoek, Roos van Leary, Kolb, Kernkwadranten, GROW, Frustratie en instrumentele agressie, STAR, LSD, SMART, OMA, OEN, ABCD agressie, DISC, BADSOC, IJsberg theorie, Carrousel model,  Regiemodel, Energizers en vele andere theorie ondersteunende werkvormen.

Het is altijd fijn om met Wendy samen te werken! Wij doen dat als duo trainer/acteur voor verschillende klanten. Wendy voegt door haar acteerwerk, rake feedback en creatieve invalshoek veel toe aan een training. Haar humor en gelijkwaardige manier van communiceren zijn ontwapenend en maken dat iedereen durft te experimenteren met nieuw gedrag.

REFERENTIE TRAINER

Deelnemers aan communicatietrainingen willen nog wel eens opzien tegen oefenen met een acteur of actrice. Wendy zorgt er voor dat deelnemers zich snel op hun gemak voelen. Ze is toegankelijk, to the point, maakt complexe onderwerpen helder en heeft altijd leuke, mooie, goede oefeningen zodat deelnemers echt leerstappen maken. Als trainer werk ik graag en met veel plezier met Wendy samen.

REFERENTIE TRAINER

Ik heb veel met Wendy samengewerkt in het programma Harvard Onderhandelen in de Letselschadebranche. Wendy is een acteur die zich niet laat afschrikken door de hele specifieke casuïstiek in deze branche. Zij verdiept zich, vraagt door op relevante omstandigheden en zet dat om in geloofwaardig spel. Als acteur is Wendy waardevol in het spiegelen van gedrag of juist uitlokken van tegengedrag. Zij zorgt voor een laagdrempelige sfeer die uitnodigt tot oefenen. En tegelijkertijd is ze niet bang om situaties te laten ontstaan die schuren. Door haar doeltreffende feedback weet zij deelnemers keer-op-keer een stapje verder te laten gaan en te groeien. Ik hoop van harte dat deze samenwerking nog wel even voort duurt.

REFERENTIE TRAINER

Wendy is een trainingsacteur die zich graag verdiept in de materie waardoor ze nog beter aansluit bij de deelnemers. Maar nog mooier vind ik haar oprechtheid en haar kwetsbaarheid. Door af en toe ‘iets’ persoonlijks te vertellen. Kijk je recht in haar hart en dat maakt haar een goede acteur. Zonder contact geen contract met de deelnemers. Ik werk heel graag met haar samen.

REFERENTIE TRAINER

Ik vind je een topper (goed voorbereid, stevig en zacht, werkt fijn samen (neemt het niet over van de trainer), breed inzetbaar, pakt theorie snel op)!

REFERENTIE TRAININGSACTEUR

Dank je Wendy! Je bent een fantastisch trainingsactrice met een bijzondere feeling voor het inleven in verschillende beroepsgroep. Ik werk altijd graag met jou en jij bent voor mij mijn vaste ‘ maatje’ ! Met jou als collega, kan ik lezen en schrijven.

REFERENTIE TRAINER

Het is een zeer leerzame maar ook gezellige middag geworden.
Wendy vertolkte een verdrietige bezoeker zo geweldig, dat wij met tranen in de ogen zaten.

REFERENTIE DEELNEMER

Ik vind het heel knap hoe je toch steeds precies dat raakt waar het om gaat en zo iedere keer weer een andere rol neerzet. Ik zag hier ontzettend tegen op, maar ben heel blij dat ik met jou heb mogen oefenen.

REFERENTIE DEELNEMER