Van Dramadriehoek naar Winnaarsdriehoek

Ik was in 1995 werkzaam als restaurant supervisor in een sjiek hotel. Binnen vrij korte tijd klom ik op van  bediening, naar ontbijt supervisor naar restaurant supervisor. Ik was ambitieus en werkte hard. Na 1,5 jaar kwam er een functie nog een stapje hoger vrij en dus zette ik mijn pijlen daarop.

Wat deed ik: REDDER

Ik werkte nog harder, nam diensten over, loste zaken voor anderen op. Zorgde dat ik gezien werd en wilde altijd paraat staan om te helpen. Met het oog op die promotie. Daarnaast noemde ik terloops in de wandelgangen aan mijn manager dat ik die functie wel zag zitten en werkte gestaag voort.

Maar het bleef stil en er kwam geen echte reactie vanuit mijn manager om het daar eens serieus over te gaan hebben.  En op een dag was daar ineens iemand anders van buitenaf die de functie gekregen had. Woedend was ik!

Wat deed ik: AANKLAGER

Boos en aanvallend wees ik hem erop dat ik het onbegrijpelijk vond dat ik het niet geworden was. Let op dit was geen gesprek aan een tafel ;-) Klagend tegen een ieder ging ik verder met mijn werk, maar ik stelde me minder flexibel op en werd cynisch. Uiteindelijk besloot om ik een laag hoger bij de directeur alsnog mijn gelijk te gaan halen. Dat was een goed gesprek en hij begreep mijn frustratie over de gang van zaken. Er was nu alleen niets meer aan te veranderen, maar hij zou zeker met mijn manager gaan praten. Dat gebeurde en daarna was mijn manager furieus en vond van alles over deze gang van zaken!

Wat deed ik: SLACHTOFFER

Ik bleef gewoon mijn werk doen en vermeed hem waar maar kon. Uiteindelijk  werd de situatie  er niet beter op en ben ik opgestapt. Zucht en steun over deze situatie waar ik toch niks meer aan kan doen. We hebben beide nooit de stap genomen om het gesprek hierover aan te gaan. Ik zag een mooie functie in een ander hotel en dacht Aju ik zoek het een deur verder en vertrok.

Dramadriehoek uit deTransactionele analyse coaching

Een van de bekendste modellen uit de Transactionele analyse is de Dramadriehoek. Het model van Karpman (1968) maakt op inzichtelijke wijze helder hoe ineffectieve patronen ontstaan waarin niemand verantwoordelijkheid neemt voor eigen gedrag. In dit model heb je de Aanklager, de Redder en Slachtoffer. Het gebeurt iedereen dat je wel eens in een rol schiet, op je werk, thuis, kroeg, supermarkt, OV vervoer etc.

Herkenbare punten als je er midden in zit:

  • Het kost negatieve energie
  • Gevoel van ‘daar gaan we weer’
  • Iedereen uiteindelijk een kater
  • Ongelijkwaardigheid in de situatie

Het drama uit de Dramadriehoek bestaat uit conflicten, teleurstelling en frustratie en het gevoel door de ander niet werkelijk gehoord en gezien , dus niet echt serieus genomen te zijn. Uiteindelijk leidt het niet zelden tot een verbroken contact.

Deze 3 rollen bestaan niet zonder elkaar, je kunt spreken van een patroon waarin ook de uitkomst zich laat voorspellen. Ieder verliest en ieder voelt frustratie en onmacht. Als je in de dramadriehoek zit wissel je van rol.

  • Redder voelt zich niet gewaardeerd en schiet dan in rol van slachtoffer of aanklager.
  • Aanklager kan als hij het goed wil maken naar redder opschuiven of wordt zelf slachtoffer
  • Slachtoffer kan als hij vindt dat als hij niet goed geholpen schieten in de rol van aanklager.

Hoe herken je een Redder:

  • Werkt duidelijk harder dan anderen
  • Lost dingen voor anderen ongevraagd op en geeft ongevraagd advies
  • Voelt zich te verantwoordelijk
  • Geeft oplossingen en betuttelt
  • Wil graag vertrouwensfiguur zijn
  • Is altijd bereid om te helpen en wil daar veel energie in stoppen

Hoe herken je een Aanklager:

  • Oordeelt en wijst anderen op fouten
  • Wil de ander straffen als die niet doet wat hij wil
  • Heeft vaak aanvallend en verwijtende boze toon
  • Klaagt over anderen
  • Legt alles bij de ander en kijkt niet naar eigen aandeel
  • Wil winnen en gelijk krijgen

Hoe herken je een Slachtoffer:

  • Neemt geen verantwoordelijkheid
  • Stelt zich hulpeloos op
  • Ziet eigen kracht en mogelijkheden niet
  • Klaagt over wat er niet deugt en wat hem overkomen is
  • Volgt adviezen meestal niet op of wijst ze af
  • Is niet echt bereid om het probleem aan te pakken en heeft het gevoel dat ook niet te kunnen.

Een goede manier om uit de Dramadriehoek te komen is om te handelen vanuit de ‘Winnaarsdriehhoek’.  Daarover vertel ik je graag meer in een voor jou persoonlijke situatie.